آخرین بار
سال 42 مهندس بازرگان در آخرین دفاع خود در دادگاه گفته بود: «ما، آخرين كسانى هستيم كه از راه قانون اساسى به مبارزه سياسى برخاستهايم. ما، از رئيس دادگاه انتظار داريم اين نكته را به بالاتریها بگويند ... »
من فکر میکنم الان هم با این اعلام نتایج، به آن بالاتریها باید گفت: «این آخرین باری بود که مردم تلاش کردند از طریق انتخابات ساختار نظام را اصلاح کنند.» از این به بعد یا متاسفانه مردم سرخورده میشوند و به این تحقیر تن میدهند یا به دنبال روشهای جایگزین برای ایجاد تغییرات میگردند. امروز مشروعیت جمهوری اسلامی اگر به طور کلی از بین نرفته باشد، به صورت کاملن جدی آسیب دیده است.
البته این حرف من مطلقن به این معنا نیست که الان مردم باید بریزند توی خیابان و شورش کنند. به شدت با این کار مخاللم و به نظرم در حال حاضر این روش نه تنها موثر نیست، بلکه افتادن در دام رقیب است و کارکرد معکوس دارد. این شورشها را اگر جمهوری اسلامی لازم ببیند، به سادگی، بهشدت و بهطور گسترده سرکوب میکند و نتیجهاش تنها میشود نفرت بیشتر و رادیکالتر شدن فضا و در ادامه سرخوردگی شدیدتر با هزینهی بیشتر.
به نظرم مهمتر از هر چیزی در حال حاضر تلاش برای سازماندهی مناسب این پتانسیل عظیم و تبدیل به جریان کردن موج سبزی است که در این کشور راه افتاده است. آدمهایی مثل خاتمی و موسوی در این زمینه مسئولاند. تجربه نشان داده است، در جوامع امروزی، جنبشهای چریکی، شورشهای کور و بالاتر از آن انقلاب، راه مناسبی برای تغییر در ساختار قدرت نیست. مبارزهی مدنی برای رسیدن به جامعهی مدنی و روشی که گاندی و مارتین لوتر کینگ به کار بردند؛ یعنی مبارزهی قانونمند و عاری از خشونت برای تغییر در ساختار قدرت راهگشاست.
این روزها را باید خشمگین ولی با آرامش از سرگذارند، با دلی شکسته و چشمی خونبار فاجعه را تحمل کرد، منسجم و متحد شد و به دنبال درستترین روش برای نشاندادن اعتراض و ابراز مخالفت گشت. من فکر میکنم این نشانههای سبز را نه تنها باید نگه داشت، بلکه لازم است آن را به نشانهی اعتراض به "دولت دروغ و فریب" تبدیل کرد. نه، من دستبند سبزم را از دستم بیرون نمیآورم.

نظرها
اين آخرين باري بود كه مهر انتخابات در شناسنامه ي من ثبت شد.4 سال رنج و عذاب ديگر درپيش روست با اين تفاوت كه اين بار اين نظام ديگر هيچ گونه مشروعيتي نزد مردم ندارد
Anonymous | June 13, 2009 06:39 PM
با هم ممنون از نكات به جاي دوست روشنفكر خوبم. هرچند كه شما را بعد از مراسم ماركز خواني دانشكده صنايع -حدود 76؟- نديدمتون. به اميد ديدار از نزديك
ابوالفضل آهني | June 13, 2009 06:42 PM
ببخشید اون چیزی که بیستودوم خرداد اتفاق افتاد مگه چیزی جز مبارزه قانونمند و عاری از خشونت بود؟ نتیجهاش چی شد؟ چهار سال اگه خاتمی با کروبی همراه میشد و جلو تقلب رو میگرفت الان وضعیت ما این نبود. اگه این تئوری محافظهکارانه و منسوخ که با آرامش بشین تو خونهات تا آرام و عاری از خشونت مسائل حل بشه، 18 تیر حقنه نشده بود اینطوری یک دهه از زندگیمون رو نباخته بودیم. راه حل و چاره اینه که مردم به خیابان بیان. آقای کروبی آقای موسوی آقای خاتمی اگه با مردم هستن باید جلوتر از همه مردم در خیابان باشند. اگر هم که نه در دروغگویی و شارلاتانی و نامردمی چیزی از احمدینژاد کم ندارند.
-------------------------------------------------------------
مخالفم. این طوری فقط مردم آسیب میبینن در نهایت.
hamed | June 13, 2009 06:44 PM
متاسفم برای این نظام !
فقط منتظر یک معجزه ام ...
وقتی داشتم برای امتحان انقلاب اسلامی کتاب رو می خوندم ... وضعیت اون زمان و ایده اولوژی رو مقایسه می کردم ... دقیقا انگار وضعیت الان رو توصیف می کرد ....
امیر.ص | June 13, 2009 06:45 PM
خیلی می سوزم از این که همه جای دنیا می گن : احمدینژاد رئیس جمهور منتخب مردم ایران.
باز هم فریب خوردیم و به راحتی دروغاشونو ادامه دادن و میدن و تا چند روز دیگه به راحتی روی اعتراض ها ماله می کشن.
ما شکست نخوردیم بلکه شکست رو به خوردمون دادن.
هیچ کاری نمی شه کرد چه از راه شورش و به خیابون ریختن چه از راه قانونی مثل این که به همین زودی یادمون رفت که با همین راه های قانونی احمدینژاد رئیس جمهور میشه!
فقط باید بشینیم و بزنیم تو سر خودمون که اولا بازیچه شدیم دوما داریم توی ایران زندگی میکنیم.
دست بند سبز هم یا از سر نا امیدی و خفت باز میکنیم یا برامون باز می کنن.
اخ جون چه مملکت خوبی چه دموکراسی ای .
هی دارم فکر میکنم بلکه یک مورد یک مورد پیدا کنم که بگم حداقل این یه چیزمون درسته.
shahid | June 13, 2009 06:55 PM
تجمعات مردمی نیاز به رهبری منسجمی دارد.یقین دارم که مردم موسوی وخاتمی را همراهی خواهند کردو امیدوارم آقایان این فرصت استثنایی را از دست ندهندو به اعتراضات مردمی جهت دهند.
باران | June 13, 2009 06:57 PM
عطا جان نمیدونی تو خیابونای اطراف وزارت کشور فاطمی یوسف آباد چه خبر هست.مردم واقعا دیگه نمیتئنن تحمل کنن
reza | June 13, 2009 07:06 PM
تنها چیزی که میشه گفت اینه که اساسی بازیمون دادن که یه بار دیگه نه گفتن مردم رو برای دنیا آری ترجمه کنن،واقعن متاسفم
ساقی | June 13, 2009 07:12 PM
همراه شدم عزیز...اما این درد مشترک چه جداجدا وچه با هم...کلن درمان نمی شود...
jalal | June 13, 2009 07:15 PM
دهشتناک است.آنقدر زیر دوش با خودم حرف زده ام که زهرم گرفته شود و نا امیدانه و بی هوده پرخاش نکنم.
۲۴ میلیون از ۴۶ میلیون یعنی ۲۲ میلیون تحریمی و مخالف.این ۲۲ میلیون باید مثل موریانه بیافتد به جان توده اسفنجی که زهراب تبلیغات صدا و سیما را به خود گرفته. باید آرام بود و متین. و حرف زد. باید آنقدر حرف زد که یک حرف نتواند اینگونه سرب در گلوی روح بریزد.
رعشه گرفته ام از خشم.می خواهم به مالزی و استرالیا و سوئد و آلمان فکر کنم. به رفتن. اما نمی توانم. فکر می کردم اگر نتیجه این سر خوردگی عظیم باشد منفعلانه ایران را ترک می کنم اما تازه اول داستان است. تازه به جایی رسیده ایم که مرد می خواهد ماندن و تغییر دادن. امروز همه سنت و عادت و محافظه کاری در برابر همه خردگرایی و دموکراسی خواهی ایستاده است. بعد از ۴ سال که هیچ یادداشت سیاسی نه در روزنامه نه در وبلاگ ننوشته ام حالا طوری شروع می کنم که همه چیز را تمام کنم.انگار هیچ چیزم به آدمیزاد نمی رود.
محسن اکبرزاده | June 13, 2009 07:16 PM
facebook ham filter shod, dige manbae khabari nadarim, nemidoonam dige bayad chi kar kard, bbc ham ke delay dare
nastaran | June 13, 2009 08:34 PM
مردم آسیب میبینن؟ خب مگه این چهار سال آسیب ندیدن؟ مگه وقتی با رایشون اینجوری بازی میشه، آسیب نمیبینن؟ آسیب فقط یعنی باتوم خوردن؟ اینجوری تف انداختن به انتخاب مردم، آسیب نداره؟ سکوت کردن در مقابل وقاحت آسیب نداره؟ تحمل چهار سال دیگه-بلکه مادامالعمر-احمدینژاد آسیب نداره؟ اگه همون 10 سال پیش مردم پشت اون جنبش رو گرفته بودن و مشارکتیهای بیهمهچیز و مجاهدین ابله تز انفعال نداده بودن الان این همه آسیب ندیده بودیم. تنها راه خیابانه. وقتی حتی دیگه رای مردم رو که سابقا ازش تمکین میکردن، محترم نمیشمارن راهش برخورد تند و ریختن تو خیابانه.همین
hamed | June 13, 2009 08:40 PM
آقای خاتمی و موسوی الان کجا هستند؟ موسوی که این موج سبز بخاطر او بوجود آمد باید حرکتی انجام بده تا اسمش با این افشاگری در تاریخ جاودان بماند.مردم چقدر باید هزینه بدهند؟چطوری با این رودست خوردن بنظرت مردم آرامش خود را حفظ کنند؟ امشب ساعت 9 چه جوری نماد دیکتاتوری و دروغ را تحمل کنیم؟ پناه بر خدا
-----------------------------------------------------------------
مطمئن باشین اونها دارن کار خودشون رو میکنن
پریسا | June 13, 2009 08:42 PM
خدایا یه معجزه بفرست برای من
یه جهش
یه این طرفی
یه اون طرفی
خدایا چقدر خسته ام
دیگر طاقت ندارم...
raghad | June 13, 2009 09:02 PM
پیشنهاد بسیار خوبی است.یه جوری این موج سبز همه جا رو تسخیر کنه
Anonymous | June 13, 2009 09:11 PM
سایت قلم فیلتر می شه
اس ام اس قطع می شه
بی بی سی فارسی قطع می شه
زبون مردم قطع می شه
دست و پای مردم کبود می شه
و تلویزیون ایران از حماسه ی حضور حرف می زنه و فیلم های مضحک و دلقکیشون که نماد فرهنگ دولت نهم است نشون می دن
می بینید یه جری نشون میدن انگار هیچ اتفاقی نیافتاده
دوستان می بینید که هیچ کاری نمیکنن خواهشا بیرون نروید و درگیری نکنید این راهش نیست ما نمومه ی وسیع ترش رو دیدیم و هیچ اتفاقی نیافتاد (18 تیر)
shahid | June 13, 2009 09:49 PM
در مورد شورش و ریختن در خیابانها، من هشدار می دهم. خواهش می کنم جو گیر نشویم. الان خیلی زوده. خیلی ها به نتیجه انتخابات اعتماد دارندو شور حضور حداکثری مردم. خیلی ها را فرا گرفته. صبر کنید. یک سال یا دو سال تا مردم وعده های تو خالی آقایان را لمس کنید و بفهمند بازی خوردند. و ما هم باید به جای شورش در خیابان ها مردم را مطلع کنیم.با وبلاگ-شب نامه- یا اعلامیه-نمی دونم هرچی . آگاهی مهم ترین نیاز امروز ماست. با اعلامیه، شب نامه یا هرچیز دیگر. آنچه به ذهن من می رسد این هاست و چیزهای دیگری هم وجود دارند. درآینده احتمالا شکاف در حاکمیت هم به وجود می آید و آن موقع شاید زمان خوبی برای هر نوع مخالفتی باشد. فقط یک لحظه فکر کنید شورش و اغتشاش بی جان و کوچکی که شاید در سر بعضی ها باشد به وسیله نیروهایی که الان در آماده باش هستند سرکوب بشود. دیکتاتور را قدرتمندتر نکنید. گول دارودسته هاشمی را هم نخورید. صبر کنید.
Ali | June 13, 2009 09:52 PM
پیشنهاد می کنم در اعتراض به قطع سیستم اس ام اس پس از وصل شدن چند روز استفاده از پیامک را تحریم کنیم
سپیده | June 13, 2009 10:00 PM
دلم می سوزه که انتخابات هم دیگه مشروعیت نداره... باید ناظر بین المللی می بود
دارم به این فکر می کنم که هدفمند کردن یارانه ها به زودی عملی می شود و هزار جرقه ای که به ذهن گوفی و دوستان خواهد رسید... متاسفم... از ته دل
فلاوین | June 13, 2009 10:10 PM
دارم اشک میریزم،
دارم آتش میگیرم،
میسوزم، میمرم،
خدایا هاشا/حاشا به غیرتت...اگر جواب مردم رو ندی.
اگر جواب سه شب بیدار ماندن من در خوابگاه برای اصلاح رای دو دوست بسیجی با منطق را ندی.
اگر سوز دل این مردم را معنا نکنی.
آرام | June 14, 2009 12:09 AM
man hanooz sabzam va sabz mimanam!hamin ke goftan tajamo nabashad ama moshahede mikonim hame hozooor darand !agar in ha ede aye mahboobiat mikonand chera hame shabke ertebati ra ghat kardand
freno | June 14, 2009 01:07 AM
گفتم شاید بد نباشه این جمله از امام علی رو اینجا بنویسم: زمانی بر مردم خواهد امدکه در ان ارج نیابد مگرفرد بی عرضه وبی حاصل خوش طبع و زیرک دانسته نشود مگر فاجر مورد اعتماد قرار نگیرد مگر خائن به خیانت نسبت داده نشود مگر فرد درستکاروامین بیت المال را بهره شخصی خود گیرندو از قران جز نشان نماندوازاسلام جز نام
paras2 | June 14, 2009 11:13 AM
بدجوري رو دست خورديم ! موسوي بيچاره شد ابزار راي جمع كني و جلب مشاركت عمومي ! يه چيزي رو قلبم سنگيني مي كنه كه نوشتني نيست ! اين روزا از كسايي كه مثل داناي مطلق از اون بالا به ما نگاه مي كنن و مي گن ما مي دونستيم اين جوري مي شه ميخواستين جوگير نشين خيلي حرص مي خورم ! ولي باهات موافقم درگيري و خشونت تنها قربانيانش مردم هستن ! اين جوري الف. نون ميتونه انتقام اين دو هفته سبزو بگيره !
مينا | June 14, 2009 12:04 PM
من رأي ندادم. يعني نشد كه رأي بدهم. سه بار به يك حوزهي رايگيري مراجعه كردم كه برگه نداشتند. در دو نوبت و هر نوبت 30 دقيقهاي در صف ماندم و برگه نيامد. عصر رفتم. ولي از اينكه جو گير شده بودم و ميخواستم رأي بدهم و حالا ندادهام خوشحالم. من جزو تحريميها بودم. ولي اين ايدهي خودم را به كسي نگفتم. شناخت ماهيت نظام اهميت بيشتري داشت.
دليل رأي دادنم اعتراض به وضع موجود بود كه مرا احمق فرض ميكرد و به من دروغ ميگفت. اما اين دليل نميشد كه به ديگران اين هشدار را ندهم كه احمدينژاد نماينده ميليتاريزم گسترشيابنندهي ايرانيست كه ميبايد براي 4 سال ديگر نيز انتخاب شود. او نماينده گرايشي است كه ميخواهد حوزه اختناق، استبداد ايراني، خفقان را در حوزه ايران گسترش دهد تا توان چانهزني ايران را در مقابل ايالات متحده افزايش دهد. روانشناسي عمومي حكومت بر اين مبنا استوار است كه بههنگام مذاكرهي ايران و ايالات متحده، احمدينژاد بگويد كه: «اوباما را سوسك كرده و بهديوار چسبانده و او در مقابل ادعاهاي منطقي ايران و "ملت ايران" كم آورد و نتوانست از خود دفاع كند.»
براي تمام كساني كه اميد به تغيير و سبزي زندگي داشتند، متأسفم.
ساعت 23 دقيق بامداد ايرنا اعلام كرد كه احمدينژاد با 70% آرا بهعنوان رييس جمهوري انتخاب شد. ايسنا نيز اين خبر را تأييد كرد. استاد جامعهشناسي ميگويد نبايد به آمار اوليه چندان توجه نمود. برخي اخبار فارس را غلو ميدانند. اما اين نيست. حقيقت همين است.
خيلي دوست دارم هماينك مسعود بهنود و سيد ابراهيم نبوي اينجا بودند. بهت محريان بيبيسي فارسي از اعلام نتايج آنها را بهسمت صندوقهاي شمارشنشده سوق ميداد. عجزي كه در كلام حسين باستاني، مسعود بهنود مشهود بود، از خاطرم نميرود.
بياييد باور كنيم، هنوز كشوري در حال توسعهايم. هنوز اعتقادات عميق مذهبي، وابستگي به صدقه، وابستگي به يك منجي در اين جامعه موج ميزند. مردم دروغ را دوست دارند. دوست دارند مقامي عاليرتبه در كنارشان بنشيند، صدقه بدهد. مردم ما عميقترين صحنهاي كه در ذهنشان مانده (كه نقطه تاريكي براي احمدينژاد محسوب ميشود) نشاندادن عكس زهرا رهنورد بود. اينرا آمار ميگويد.
سعيد هاشمي (عضو ستاد انتخاباتي موسوي) در گفتگو با بيبيسي ميگويد: اميدوارم تا انتهاي رأيگيري نسبت آرا باز گردد. زيرا چنين آماري در نظرسنجيها مورد وثوق وزارت اطلاعات بوده است. با يك حساب سر انگشتي ميتوان حساب كرد كه آقاي احمدينژاد از قبل برنده انتخاب است. دليلش را در بالا نيز آوردم. در اين لحظه بايد مقروضات زير را همواره لحاظ نمود:
1- هيچكدام از كانديداها اعتراض نخواهند نمود. اگر هم اعتراضي باشد، موردي و قابل تعميم به كليت نظام انتخاباتي نيست.
2- تسوريه حساب سنگيني در انتظار اردوي اپوزيسيون درون نظام است. افرادي نظير موسوي، هاشمي رفسنجاني، كروبي، كرباسچي، جاسبي و كليه كساني كه به حمايت از اردوي مقابل آقاي احمدينژاد در آمدهاند.
3- حكومت با تعويض رييس قوهي قضائيه و رييس صدا و سيما يكدستتر خواهد شد.
4- روزنامهها و سايتهاي خبري يكبهيك تعطيل خواهند شد.
5- مشاركت عمومي در انتخابات بعدي در حدود 10 تا 15 ميليون نفر خواهد بود.
5- گروه اصلاحطلبي وارد مجلس نخواهد شد. يا اگر بشود جندان ناچيز است كه در معادلات درونحكومتي وزني نخواهد شد.
6- اعتقاد به انقلابيگري، دموكراسيخواهي جاي خود را به انفعال و در نهايت به انزوا، روزمرْگي و عرفان خواهد داد. (همان بلايي كه پس از سالهاي 1360 و 1361 پيش آمد).
7- فرايند تحزب در ايران متوقف خواهد شد. احتمالاً موجي از مهاجرت در ايران (نزد روشنفكران و معترضين آرام) شكل خواهد گرفت.
8- نظام در تقابل با ايالات متحده با نظم بيشتري روبرو خواهد شد. و احتمالاً فرايند مزبور در فرايند چانهزني با ايالات متحده روندي طولاني خواهد داشت.
9- بهاحتمال ضعيف آيندهي نيكي همچون هوگو چاوز در انتظار آقاي احمدينژاد خواهد بود. او براي دورههاي بعدي نيز از جيب نظام خرج خواهد نمود.
10- آقاي احمدينژاد، فارغ از ويژگيهاي شخصيتي، فردي اجرايي است. او براي اجراي نظرات نظام مناسبترين فرد است.
11- در سالهاي آينده جنبشهاي اجتماعي با ويژگيهاي فعلي ديگر اثر نخواهد داشت. احتمالاً بايد به دنبال جنبشهاي اجتماعي فراگيرتري رفت. جنبشهايي نظير جنبشهاي زنان و كارگران، معلمان و غيره.
براي تمام آنكساني كه اميدوار بودند و اميد خود را در انتخابات نيافتند،متاسفم. براي تغيير بايد دريافت چهچيزي را بايد تغيير داد.
تا سالهاي سالها دورتر، بدرود.
اين را من شنبه ساعت 7:40 صبح نوشتم ولي فرصت نشد، آن را جايي پست كنم. متاسفانه جندتا از مفروضات من براي آينده تا اينجاي كار درست درآمده است.
اصلا دوست ندارم در انتظار بعديها باشم.
دوالفقار | June 14, 2009 01:08 PM
محسن میردامادی خانم زهره مجردی عبدالله رمضانزاده، سعید شریعتی زهره آغاجری بهزاد نبوی مصطفی تاجزاده محسن امین زاده احمد زیدآبادی، این ها رو فعلا خبر دارم گرفتند فکر کنم دروغ نیست البته مطمئن نیستم مثل این که می خوان اعضای روحنیون مبارز هم بگیرند ولی خبر حبس موسوی توی خونه اش صد در صد دروغه در ضمن فعلا قلم نیوز فیلتر نیست ولی بنا بر احتیاط بهتون بگم که میر حسین گفته فقط و فقط اخبار رو از طریق همین سایت(http://www.ghalamnews.ir) پیگیری کنید و اگر گفتن ستاد موسوی گفته برید خیابون دعوا دروغه.
خواهش می کنم به همه بگید بیرون نرن به خدا بدتره.
این قضیه که بریم پشت بوم الله اکبر بگیم خوبه لباس سیاه هم خوبه ولی خواهش میکنم تظاهرات و درگیری نه باور کنید این کار به ضررمون تموم می شه و ما رو از هدفمون دور می کنه باور کنید ستاد موسوی گفته
.
بهتره به میرحسین اطمینان داشته باشیم تازه من از یک جایی شنیدم خبرای خوبی داره می رسه.
پس دعوا نه...حداقل فعلا.
shahid | June 14, 2009 01:38 PM
به کروبی رای دادم...
اما از دیروز صبح که از خانه
بیرون آمدم
دستبند سبز دارم
...
191 | June 14, 2009 01:53 PM
متاسفانه سایت قلم نیوز دوباره فیلتر شد ولی من چون سیو(ذخیره)کرده بودم براتون مینویسم :
بسم الله الرحمن الرحیم
تخلفاتی که در دهمین انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است بسیار جدی است و رنجش عمیق شما کاملا به حق است. در عین حال قاطعانه از شما می خواهم هیچ فرد یا گروهی خود را در معرض صدمه قرار نداده آرامش و متانت خویش را از دست ندهد و همگان در هر حال حساب خود را از هر گونه رفتار خشونت آمیز جدا نمایند. همچنین از نیروی انتظامی انتظار دارم با درایت مردم را از خود دانسته احساسات آنها را در این شرایط درک کند.
ما شکایت جدی خود را از جریان انتخابات و روندهای ناسالمی که در طی آن دیده شد با تمام توان پیگیری خواهیم کرد و نتایج آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
shahid | June 14, 2009 02:23 PM
من اینجا بس دلم تنگ است و هر سازی به گوش من بد آهنگ است...
Nazanin | June 14, 2009 02:26 PM
رای سبزم به جه راحتی سیاه شد
iman | June 14, 2009 02:30 PM
بعد از 30 سال اولین باری بود که مردم بی تفاوتی را کنار گذاشته بودند و برای خواسته واقعی خودشان به خیابان ها ریخته بودند . و شاید اولین باری بود که مردم سعی می کردند به حرفهای منفی گوش ندهند و امیدوارانه و خودجوش فریاد سر دهند . ولی متاسفانه شاید آخرین باری باشد که این راه را امتحان می کنند . عده ای منزوی می شوند و حضورشان را تحریم می کنند و عده ای هم به جنبش های زیر زمینی می پیوندند و عده ای هم سرخورده تحمل می کنند یا بار سفر می بندند . دلم برای دانشجویانی که به زودی ستاره دار خواهند شد ، می سوزد . دلم برای بچه هایی که در آینده این تلخی را درک می کنند ، می سوزد . دلم برای همه آنهایی که با دل خون جمع خانوادگی خود را ترک می کنند و به غربت می روند ، می سوزد . دلم برای آنهایی که کم حوصله و عجول از نبود موسوی در این روزها شکایت می کنند و سر خورده کنار می روند ، می سوزد . درست نوشتی . با دروغی بزرگ همه راحتتر فریب می خورند
maryam haghi | June 14, 2009 03:04 PM
از قول مسیح علی نژاد، خبرنگار: کارمندان وزارت کشور دادن بیرون: افراد واجد شرایط رای: 49322412 افراد شرکت کننده در انتخابات: 42026078 تعداد آرای باطله: 38716 1 میرحسین موسوی خامنه 19075623 کروبی 13387104 محمود احمدی نژاد 5698417 محسن رضایی میرقائد 3754218 لطفا در اطلاع رسانی این خبر ما را یاری کرده و به دیگران خبر دهید...
dada | June 14, 2009 03:30 PM
http://groups.google.com/group/23khordad
hanooz filttter nashode.
آرام | June 14, 2009 04:01 PM
پرنده ای که مرده بود به من آموخت که پرواز را به خاطر بسپارم!
آه! آه از این رزیم غاصب. باز ماییم که باختییم و غاصبان آب و خاک و فرهنگمان بردند. ما باختیم و متاسفانه مفت!
این روزها بیشترین چیزی که بیشتر از از این بزرگترین تقلب قرن و سکوت میر حسین موسوی ذهنم را به خود مشغول کرده اینست که چگونه میخواهیم یا میتوانیم این 4سال را تحمل کنیم؟؟؟؟!!!
آه!دیدید چگونه به ما و حماقتمان پوز خند زدند؟؟؟
این جا ستاره ها همه خاموشند.
این جا فرشته ها همه گریانند.
این شکوفه های گل مریم بی قدرتر از خار بیابانند. این جا نشسته بر سر هر راهی دیو دروغ و نیرنگ و ریا کاری.
حیف!
حیف!
حیف!!!!!!!
gerye | June 14, 2009 04:06 PM
ma neveshtim muosavi an ha khandand ahmadi nejad...
s | June 14, 2009 04:35 PM
دیگه رای نخواهم داد متاسفم که دیکتاتوری در ایران روی کار آمد
یک مخاطب | June 14, 2009 06:17 PM
صبح امروز (یکشنبه 24 خرداد)، مردم رو از سطح شهر قم به طور رایگان و برای برگزاری جشن پیروزی توسط اتوبوس به تهران میبردند و به همین طریق چندین دستگاه اتوبوس، مردم رو به میدان ولیعصر تهران منتقل کردند.
مهدی | June 14, 2009 07:12 PM
عطا یک خبر و سه پیشنهاد لطفا به همه خبر دهید:
خبر:دوشنبه ساعت 16 از میدان انقلاب تا ازادی راهپیمایی ارام هست سخنران هم خود میرحسین موسوی هست
پیشنهادها: همه ی هواداران موسوی شب ها برن روی پشت بام و یا حسین میرحسین بگن
و:یک روز بریم جلوی وزارت کشور نماز بخونیم.
و:سیاه جای سبز رو بگیره و خلاصه یه موج سیاه راه بندازیم.
ولی باز هم می گم تو رو خدا هرکی می خونه به بقیه بگه امروز توی شبکه ی خبر صدا سیما تصویر رو نصف کرده بودن سمت چپ طرفدارای احمدی نزاد رو نشون میداد زیرش هم نوشته بودن حضور پر شکوه و از این چرت و پرت ها سمت راست تصویر هم یک گزارش بود ازبعد از درگیری های شنبه شب یارو با مردم مصاحبه می کرد یه پیرزنه می گفت خدا مرگشون بده یه مرده رو نشون داد که دورش شیشه شکسته و اینا بود میگفت:این کاراشون خیلی حرفه ایه اومدن اماکن عمومی رو تخریب کردن که احساسات مردم جریحه دار بشه همونطور که انتخابشون حرفه ای بود یه کاسبه می گفت اومدن همه چی رو غارت کردن بعدش هم سخنگوی اسرائیل و هیلاری کلینتون و خبرنگار امریکایی رو نشون داد که همه می گفتن :مردمی که دارن تو خیابون شورش می کنن باید ادامه بدهند تا رزیم جمهوری اسلامی برانداز بشه زیر تصویر هم نوشته بودن اشوب گری هواداران یکی از نامزد های ریاست جمهوری
دیدید این کار باعث شد دزد بشیم باعث سلب ارامش مردم بشیم ضد رزیم بشیم اسرائیلی بشیم چند وقت دیگه هم اگر همینجوری ناشیانه عمل کنیم منافق هم می شیم.نکنید این کارها رو خواهش می کنم باور کنید این راهش نیست.
shahid | June 14, 2009 09:15 PM
منم خیلی دوست دارم باشم ،نه تو شورش ها، تو اعتراض ها ولی متاسفانه نمی تونم .
همین راهپیمایی شهرک خودمون و(شهرک امید) که الانم هست و بهم اجازه ندادن بیام، چون می گن یه وقت یه چیزی میشه ،نرو
فردام خیلی ا برای همین چیز ها نمیان
این خوب نیست
خوب نیست که از قم بیان تهران ولی ما نتونیم بریم
hany | June 14, 2009 10:46 PM
man hich be farda motmaen nistam, kheyli rahat hata mishe mirhussain ro ba tir zad, farda yek enghelaabe bozorgo porshahide be nazaram.
yaleh | June 14, 2009 11:51 PM
اين چند روز فقط دارم گريه مي كنم ،از خودم بدم مياد كه بازيچه شدم تا اين نظام پايه هاش مستحكم بشه.چقدر ما رو فريب دادند ...
خدايا اگه وجودت حقه پس ثابت كن حق و نا حق رو...
saba | June 15, 2009 12:20 AM
چرا فكر مي كنيد راي فقط راي شماست ... كمي هم تحمل مخالف بد نيست ... با اين استدلال هاي شما ميشه گفت خاتمي و هاشمي هم كه 8 سال روي كار بودند با تقلب بالا اومده بودند!
هستي | June 15, 2009 02:25 AM
در مورد پست بالایی؛ اگه احیانن با باتوم و چماق ما رو زدن، میشه به جای اون لبخند پیشنهادی کمی چهره مون از درد تو هم بره؟ یا در هم رفتن قیافه مون هم باعث ایجاد خشونت میشه؟
hamed | June 15, 2009 07:40 AM
دوستان لطفا امروز به میدان انقلاب نروید... مجوز صادر نشده و ماموران حکم تیر دارند... به سایت تابنک مراجعه کنید
لی لا | June 15, 2009 03:02 PM
تاریخ حمله نهایی برای پایان دادن به اعتراضات
جمعه پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تعیین شد
با توجه به اخبار واصله، ستادی در یکی از نهادهای امنیتی وابسته به یک نهاد نظامی بر اساس این تحلیل که کوتاه آمدن در برابر موج اعتراضات «آغاز یک پایان» خواهد بود، مسئولیت برنامه ریزی یک سرکوب گسترده با پوشش راهپیمایی مردمی را (مشابه برنامه اجرا شده در روزهای پس از«هجدهم تیر») برعهده گرفته است.
طبق این طرح، سخنرانی آیت الله خامنه ای در روز جمعه این هفته در نماز جمعه با لحن عتاب آلود و تندی نسبت به معترضین به سلامت انتخابات ادا خواهد شد و ایشان این مطلبشان را که دشمن نمی تواند صلح امام حسن را برما تحمیل کند، و امروز عاشورا تکرار خواهد شد دوباره متذکر خواهند شد و پس از نماز برای نشان دادن در صحنه بودن خود، چند قدمی همراه جمعیت نمازگزار راهپیمایی خواهند کرد. همین امر بهانه لازم را برای تحریک عاطفی طرفداران، تبلیغات وسیع تلویزیونی و شروع پروژه سرکوب بزرگ بدست خواهد داد. گزینه استفاده علنی از نیروها و ادوات نظامی این نهاد در صورت لزوم هنوز در دست بررسی است اما قرار است پروژه سرکوب حتی المقدور بصورت حرکت های خودجوش مردمی و زدوخورد های بین هواداران کاندیداها پیش برده شود و در نهایت نیروهای انتظامی به بهانه بازگرداندن آرامش همراه با نیروهای لباس شخصی سرکوب را کامل کنند و منع رفت و آمد غیررسمی و اعلام نشده ای تا مدت مورد نیاز در چند شهر برقرار شود. سخنرانی آیت الله خامنه ای پس از آن فصل الخطاب ناآرامی ها و به ثمر رساننده پیروزی ملت در این انتخابات در برابر دشمنان داخلی و خارجی تبلیغ خواهد شد.
KAVEH | June 16, 2009 06:35 AM
http://zamaaneh.com/special/2009/06/post_788.html
آهني | June 16, 2009 02:04 PM
http://127.0.0.1:8580/loc/phome.php?v=6.80&l=429
ahay | June 17, 2009 01:13 PM
تقدیم به فرزند شهیدی که به جرم سیاسی بودن این روز ها در بند است
مادرم هرسال برایت بوته ای
از روز میکارد
من نمیدان ولی گلخانه گشته است اینجا
هرچه می گویم من بابا کجاست ؟
می گوید باز می آید
مادرم از سر سودای تو
ازدل پر غوغای تو
از تمام شور پیکار نبرد
بر من شیدای تو
سال هاست می گوید
هرچه گوید باز هم من تشنه ام
باز هم می گوید
مادرم کارش سال هاست
کاشتن بوته روز در حیاط خانه است
مادرم امادگر
حیران هوای تیره و تب دار این-
بی منتهی پائیز سرد است
او سالهاست سینه اش صندوقچه انواع درد است
او پریشان سر پرشور این یادگار، پر غرور مرد است
مادرم
شب های طولانیست که خواب در چشم ندارد
گو که دیگر هیچ دلبند ندارد
که این کاشانه هیچ گه آزادی از بند ندارد
مادرم چند ماهیست
فکر بوته ای دگر برای کاشتن است
او دگر هرسال در حیاط خانمان
در همانجا روزی پرسرور کاشانه مان
بوته ای در کنار اولین بوته روز می کارد
مادرم سالهاست کارش کاشتن است
اما
اوخودش در پریشان بازی اش در حال پژمردن است
هادی صادقی | June 18, 2009 01:49 PM
ata jan age momkene bloge man ro link kon
www.notbenot.blogfa.com
ba tashakor
hadi
hadi sadeghi | June 18, 2009 01:54 PM
ata chejoori vase poste jadidet cm bezaram?
watoo | June 20, 2009 12:26 AM
dg in rooza room nemishe begam delam tange...
ama delam vase che chizaee k tang nis...
aila | June 20, 2009 12:35 AM
به : دوستان مثلاً دموکراتیکم
از: حاجی ، دوست به شدت متحجر شماها!-والا با این تعابیر شما ، اسمی بهتر پیدا نکردم واسه خودم-
پذیرش شکست در یک فرایند دموکراتیک ، بخش قابل توجهی از بلوغ سیاسی است.
من به هیچ وجه از کسانی که تا دیروز شعار تحریم انتخابات را می دادند و امروز برای اولین بار تن به نقش بستن مهر انتخابات در شناسنامه اشان داده اند، توقع ندارم تا موضوعی به عنوان شکست در انتخابات را قبول کنند؛ فقط می توانم امیدوار باشم که هر چه زود تر با قرار گرفتن در محیط های دموکراتیک، قواعد بازی را یاد بگیرند و به بلوغ سیاسی برسند.
اما یک نکته: شاید خیلی از شما ها من رو نشناسید، اما حداقل عطا یک کمکی با من آشنایی داره. حداقل فرض کنید ، یک کسی هستم مثل بقیه ی مردم! فکر نکنم تصورش خیلی سخت باشه.
من از اولین انتخاباتی که تونستم رای بدم، پشت صندوق های رای خدمت کردم، سابقه ی من و -اگر به عنوان تعریف و خودستایی محسوب نکنید- تسلطم بر قوانین انتخاباتی همیشه در حد کمال بوده و معمولا به همین دلیل هم مرجع رفع اشکالات قانونی پای صندوق های رای شناخته می شم. و تا حالا 13 انتخابات هم برگزار کرده ام.
حوزه ی فعالیت من هم منطقه 3 تهران هست- یعنی منطقه ی مرفح نشین تهران- و البته از منطقه 3 شهرداری خیلی بزرگتر هست. این رو هم فقط برای اطلاع عرض کردم که بیشتر باهام آشنا بشید.
اما اگر من رو به عنوان-نمی گم یک مسلمون که حلال و حروم سرش می شه، نه- یک انسان همشهری قبول داشته باشید، باید بگم که سیستم نظارت بر انتخابات ایران در دنیا بی مثال و بی مانند هست و احتمال تقلب در آراء مردم تقریبا صفر هست.-از این کلمه ی تقریباً سوء استفاده نکنید ها! اگر محتاط نبودم می گفتم 100 درصد غیر قابل تقلب هست-
از ارگان های گوناگون، شامل: ستاد اجرایی انتخابات، وزارت کشور، شورای نگهبان، نیروی انتظامی و نماینده ی کاندیدا ها نیروهایی متفاوت معرفی می شوند تا بر روند انتخابات نظارت کنند و تعداد آن ها در کل کشور چیزی بالغ بر 800 هزارنفر می شوند.
کدوم عقل سلیمی می تونه باور کنه که یک گروه خاص در کشور وجود دارد که در سراسر کشور برای این مدت خاص می تواند 800 هزارنفر را سازماندهی کند تا در کل انتخابات دخالت کند.
بابا! ایهو الناس! من مثل برخی از این دوستان منور الفکرم، روی هوا حرف نمی زنم-تا مثلا از یک گروه مخفی فلان در انتخابات شکایت کنند- من خودم جزئی از همین 800 هزار نفر هستم و می توانم به صراحت بگم کلیه ی کسانی که شخصا رابطه ی دوستی باهاشون توی این سیستم دارم، 10 نفر هم نمی شن.
مابقی شون همه غریبه هایی هستن که در یک 24 الی 48 ساعت با هم همکاری می کنیم تا انتخابات انجام شود. پس امکان هرگونه تبانی بین اعضای صندوق رو صفر می دانم.-با توجه به علم عینی خودم، نه احتمالات-
حتما داستان گرگ ها رو در زمستون شنیده اید. اگر بخواهم روابط بین دستگاه ها و عوامل آن ها رو با هم به چیزی تشبیه کنم، مثل همون حلقه ی معروف گرگ ها در زمستون می ماند. یعنی اگر کسی دست از پا خطا کند، 4-5-سازمان دیگه دخلش را می آورند. این طور نیست که اعضای یک صندوق در یک حیاط خلوت بشینند و هرچه خواستند سر صندوق بیاورند.
این رو هم اضافه کنم که سر صندوقی که خودم حاضر بودم، نماینده ی آقای موسوی تا اخرین لحظه حضور داشت و ریز کارهای ما رو دید و گزارش کرد.
هنگام شمارش آرا هم به شمارش آراء آقای موسوی اعتراض داشت که دادیم یکبار خودش همه را بشمارد که در نتیجه، یکی به رای احمدی نژاد اضافه شد-در شمارش در رفته بود اصطلاحا- ولی رای آقای موسوی دقیق دقیق شمارش شده بود.
روال شمارش معمولا همینه که آن قدر می شماریم تا همه از صحت آن اطمینان کامل بدست بیاورند.
جهت اطلاع: آقای امینی، نماینده ی آقای موسوی در صندوق 304 سیار بود، این رو می گم که اگر دستتون می رسه بروید درستی اش را تحقیق کنید.
اظهار نظر دوستان، هرچند محترم، اما بی احترامی به وفای صدق کسانی است که با اخلاص در صندوقها کار می کنند، که همه ی آن ها هم از همین مردمند و اگر خیال می کنید که خارجی هستند در اشتباهید.
من اینجا نمی خوام از حق همه ی 800 هزار نفری که پای صنودق ها زحمت می کشند-که خودم شخصا و بارها شاهد کارهای طاقت فرساشون در شرایط سخت بوده ام- دفاع کنم. اما این حق رو دارم که از صداقت خودم به تنهایی دفاع کنم.
از دوستانی که من را می شناسند تقاضا دارم تا از من به عنوان یکی از مسئولین برگزاری انتخابات گله کنند و چشم درچشم به من بگن که:
"حاجی، تور در امانت داری از رای ما خیانت کرده ای"
نه این که روی هوا به زمین و زمان بد و بیراه بگویند.
در آخر این را هم اضافه کنم، برای کسانی که فکر می کنند من حتما به ا.ن - به قول عطا/ البت به قول ما: جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور منتخب- رای داده ام. خیر!
من به آقای دکتر رضایی رای داده ام و راجع به انتخابم حاضر به مباحثه با طرفداران 3 کاندیدای دیگر هم هستم، اما این جا جایش نیست؛ غرض اینکه اگر قصد به قول عطا: "مخالفت مدنی" بود، ما با 600هزار رایی که اعلام شده آورده ایم، نسبت به شما با 13 ملیون رایی که اعلام شد، بیش تر اولا بودیم، نه؟؟ !!
یعنی اینکه با توجه با استدلال های شما، رژیم ج.ا.ا -به قول ما : نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران- حق ما را بیش تر خورده است تا شما ها!!
دیگه خسته شدم، منبر رفتن برای شما ها هم عالمی دارد ها!! بگذریم.
در هر صورت رئیس جمهور مامور به اجرای قانون اساسی است و اگر در اصل آن تردید دارد، برای به اصطلاح اصلاحاتش باید دنبال مفری دیگر بگردد.
در انتها باز هم به شما توصیه می کنم تا به روند دموکراتیزه کردن خودتان ادامه دهید و نتیجه ی انتخابات را- هر چند مطابق میلتان نباشد- بپذیرید. چرا که قبول نظر دیگران، خود ، مرحله ای مهم در این روند است.
یا علی
----------------------------------------------------------------
سلام حاجی
با بخشی از حرفهایت موافقم و با بخشی نه. خوشحال میشوم روزی بنشینیم و گپی بزنیم.
حاجی | June 24, 2009 04:57 PM
راهپیمایی های سیاسی هزینه هایی گزاف برای مردم در بر خواهد داشت وخیل عظیم به دلیل نداشتن رهبری وهمچنین رفتار خشن از این رهپیمایی ها مطمئناً پرهیز می کنند .برگزاری راهپیمایی های غیر سیاسی با رنگ سبز (نماد خواسته های مدنی برای تمام ایرانیان ) شاید تا حدی راه حل برای کاهش خشونت باشه .مثلاً راهپیمایی با رنگ سبز برای کشتار مسلمانان ایغور در چین که این دسته از مردم از حمایت دولت ایران برخوردار نشده اند .ورنگهای سبز در روزهای محرم .تجمع در روز عاشورا با رنگ سبز از انقلاب تا ازدی .هک کردن سایت های دولتی درمحدوده ی وسیع .شایعه پراکنی و...
صنم | July 9, 2009 08:54 PM
ماهرگز نگفتیم که شما خیانت کرده اید .شما تنها در یک حوزه ی رای گیری حضور داشته اید یعنی از بقیه ی حوزه های بی اطلاع بوده اید ؟!خیانت در وزارت کشوروشورای نگهبان ورهبری صورت گرفته نه در سطح حوز ها.براساس همین مستندات موجود در سطح حوزه ها آقای موسوی خود را برنده می داند ضمن اینکه آقایان کروبی ورضایی هم معتقد به کسب آرایی بالاتر از آنچه اعلام شده می باشند .ضمن کاینکه سانی که 4 سال پیش به احمدی نژاد رای دادند کسانی هستند که معمولاً عرصه انتخابات را هرگز ترک نمی کنند (6 تا 7ملییون طلاب ،خانواده ی شهدا ومریدان گوش به فرمان رهبری وجیره خور دولتی)وحالا 6 ملییون هم روستایی وبقیه شهر نشین یا اصلاً 8ملییون یا نهایتاً کلاً15 ملییون بیشتر از این غیر ممکن است(هر عقل سلیمی این را می فهمد) .یه ملییون هم به خاطر روی گل شما حاج آقا .اما24 ملییون کلاه تنگی ست برای سر بزرگ پر از تفکر مردم ایران!واز این کلاهها سر مردم ایران نمی رود.حتی موسوی چ ها مدعی 24 تا رای نیستن می گویند حداقلش دور دوم بود که پیروزی با آقای موسوی بود .سعی نکنید تهمت ها را به خودتان بگیرید .هیچ کس امثال شما را گناه کار نمی داند
sanam | July 9, 2009 09:20 PM
انتخابات مردمی را نگذاریم به همین سادگی از بین برود واین جنبش باید تا آخرین لحظه برجاباشد
مجید | July 15, 2009 09:13 PM
به نام خدا
باآرزوی پیروزی حق بر باطل
خانی | August 6, 2009 07:41 PM
http://www.youtube.com/watch?v=0N1vsm1GCro
آیه 11 سوره رعد است که می فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، (خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.)
حضرت امام خميني ميفرمايد: «ولايت فقيه امتدادي است از حاكميت معصومان و عبارت است از حاكميت فقيه عادل كه صفات علم و فقاهت و تقوا و زهد و كارداني و مهارت در وجود او محقق گرديده است كه همه اين ويژگيها او را از استبداد و ديكتاتوري بازميدارد.» ايشان اين معنا را با سخن خود چنين مورد تأكيد قرار ميدهد: «اسلام ديكتاتوري را محكوم و رد ميكند و ولايت را از حاكمي كه ميخواهد با ديكتاتوري حكومت كند، ساقط ميسازد حتي اگر آن حاكم فقيه باشد. اگر فقيه و حاكم از چهارچوب صفات علم و عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم خارج شود، ولايت او خود به خود ساقط ميگردد.» حضرت امام (ره) فرمود : «جانم فدای تک تک این ملت».
ندای انقلاب | August 25, 2009 12:00 PM